Friday, August 31, 2012

Misteri Perigi Lama Di Melaka

MELAKA: Ramai kurang menyedari kewujudan sebuah perigi lama peninggalan sejarah ketika zaman penjajahan kerajaan Belanda di negeri ini di dalam kawasan kampung di Jalan Hashim, Alai, di sini.

Kedudukan perigi lama itu di dalam kawasan kampung di Jalan Hashim, Alai, berhampiran laut dipercayai menyebabkan orang ramai tidak menyedari kewujudannya.

Walaupun hanya 400 meter dari laluan masuk kampung itu berhampiran simpang lampu isyarat Alai, kebanyakan orang kurang perasan kewujudannya.

Penduduk, Hasnoryanti Hashim, 29, berkata, ada pengunjung melawat perigi berkenaan termasuk datang bersama keluarga selain di kalangan agensi kerajaan yang datang dalam kumpulan kecil.

“Pada pandangan saya, mereka yang berkunjung ke perigi itu mungkin ingin melihat keadaan atau bentuknya selepas mengetahui melalui maklumat di muzium atau Internet.

“Mungkin ada yang perasan papan tanda kecil Perigi Belanda yang dipasang di tepi jalan depan kampung ini,” katanya.

Pengunjung tempatan yang mahu dikenali sebagai Zam, 46, dari Melaka Tengah berkata, dia tidak mengetahui wujud perigi lama tinggalan sejarah di situ.

Menurutnya, dia hanya menyedari kewujudan Perigi Belanda itu ketika melalui kawasan berkenaan bersama suami dan dua anak mereka berusia lima serta tujuh tahun.

“Walaupun pada zahirnya nampak biasa saja, ia tetap mempunyai nilai sejarah berdasarkan maklumat dipaparkan.

“Bagi saya kunjungan singkat ke perigi itu mampu mengisi masa lapang ketika bersiar bersama keluarga pada hari cuti,” katanya.

Berdasarkan fakta sejarah dipaparkan pada papan maklumat di situ, perigi berkenaan dipercayai dibina tentera Belanda yang berkawal di situ ketika menentang orang Bugis.

Perigi itu juga berfungsi sebagai sumber air utama tentera Belanda yang bertugas di situ di samping sebagai keperluan minuman dan memandikan kuda milik mereka pada masa itu.

Maklumat yang ada juga mencatatkan bahawa perigi itu dibina menggunakan batu bata Belanda yang biasanya terdapat pada bangunan milik mereka.

Penduduk kampung juga mendakwa air perigi itu tidak pernah kering walaupun pada musim kemarau dan sering digunakan penduduk untuk kegunaan harian hingga kini.

Mohamad Yatim Latip 

No comments:

Post a Comment

Sebarang Komen Yang Tidak Sesuai Akan Dipadam!!!