Wednesday, August 8, 2012

Ikan Tempel



Salam...hahah aku pun pelik la dengan benda ni terutama sekali khasiat ikan tempel ni.Sekali tengok macam ikan masin ja dua kali tengok macam kerepek ubi pun ada...Dengar cerita dari orang dan blog-blog yang pernah aku lawat,depa kata ikan tempel ni khasiat dia sebagai Pelaris Dan Pengasihan.

Nak tau sebab apa depa kata camtue? Jeng...jeng...jeng,sebab ikan ni selalu duk menempel kat badan ikan-ikan besar seperti Ikan Yu,Ikan Paus dan lain-lain.Cara nak menangkap ikan tempel ni pun pelbagai.

Ada yang aku baca depa dapat ikan tempel hasil penarikan ghaib! Alamak! Ada yang aku dengar depa dapat ikan tempel ni dengan cara memancing ikan tempel menggunakan kail dan bukan menggunakan jala.

Ikan tersebut akan dikeringkan dan ditapa selama beberapa hari (aku pun tak tahu).Hanya orang-orang yang berjiwa kental dan ada ilmu saja yang dapat pancing ikan ni.'Tempel' bererti 'Lekat' dalam bahasa Jawa.





Nama Saintifik :

Remora
Ikan Gemi
Echeneis naucrates



Khasiat Ikan Tempel :

1.  Khasiatnya boleh memikat seseorang perempuan sampai takmau lepas dah.Nak buat bini boleh la beli ikan tempel ni.Kalau setakat nak ejas gadis (perempuan yang elok la) buat main-main baik takyah,mengarut...hehe...(Ada cara pakainya).

2. Ikan tempel juga aku dengar boleh dibuat azimat Pelarisan untuk siapa-siapa yang berniaga.Tapi 1 ja aku nak bagitau kat sini,kalau berniaga tak sedap,masak cincai,harga mahal,kedai kotor...pakai la apa pun ikan tempel se-lori pun orang tak mau masuk...tapi ada 1 minyak kat sabah ni macam mana pun kedai hangpa orang tetap akan masuk...hehe...(Cukup setakat letak dalam dompet ataupun laci duit hangpa).

3. Lagi 1,hangpa takyah duk nak buat mengarut la ikat kain-kain kuning ni,aku punya ikan tempel aku balut tisu putih ja...Aku bawa pi test kat kedai mamak aku bungkus tisu putih ja...Dalam rumah aku simpan dalam kotak hitam besa-besa ja...

Sumber Gambar Dan Info : Remora

psssttt : jenuh menempel...kihkihkih...gambar diatas aku cilok ja sebab ikan tempel aku sama ja macam gambar diatas...kepada tuan gambar,semoga rezeki anda dimurahkan Allah S.W.T...aminnn...



3 comments:

  1. ramainya duk view post ikan tempel ni...awat mau ka? nak bgtau la,jgn malu-malu...kahkahkah...tapi kena tanya sifu dulu la ada ka takda...

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. klu ada pon ssh org nk jual bro Elmi... klu ada pon org kata takda... huhu

      Delete

Sebarang Komen Yang Tidak Sesuai Akan Dipadam!!!